Přejít na hlavní obsah

Znečištění ovzduší z dopravy v ulicích a v blízkosti škol Prahy a Ostravy - měření koncentrací NO2 pasivními vzorkovači v roce 2024



ČHMÚ se v rámci projektu ARAMIS připojil k měřicí iniciativě spolku Senzorvzduchu z.s., který za finanční podpory Deutsche Umwelthilfe prováděl indikativní měření koncentrací NO2 pomocí nízkonákladových pasivních vzorkovačů Passam ag. Kampaň probíhala celý rok 2024 a zaměřila se na znečištění z dopravy v ulicích a v blízkosti škol Prahy a Ostravy. V Praze byly na 11 dopravních lokalitách ze 17 naměřeny průměrné roční koncentrace NO2 překračující imisní limit 40 µg⋅m−3. V Ostravě překročení imisního limitu zaznamenáno nebylo.

This is editable text!

ČHMÚ se v rámci projektu ARAMIS (dílčí cíl 5.4: Nízkonákladové a jiné doplňkové systémy pro sledování kvality ovzduší) připojil k měřicí iniciativě spolku Senzorvzduchu z.s., který za finanční podpory Deutsche Umwelthilfe prováděl indikativní měření koncentrací NO2 pomocí nízkonákladových pasivních vzorkovačů Passam ag v Praze a Ostravě. Spolek Senzorvzduchu z.s. zacílil svůj monitoring na místa v těsné blízkosti dopravy. ČHMÚ umožnil a rozšířil souběžné měření pasivními vzorkovači na třech stanicích státního imisního monitoringu za účelem testování věrohodnosti této doplňkové měřicí metody. Zároveň pro rozšíření informací o úrovni znečištění z dopravy v Praze financoval měření na vybraných pozaďových lokalitách ve škol(k)ách nacházejících se v blízkosti silně frekventovaných komunikací.

Průměrné roční koncentrace NO2 naměřené pasivními vzorkovači se od těch naměřených referenční metodou používanou v rámci státního imisního monitoringu lišily o 1,2 % (Praha 1 - náměstí Republiky), 3,7 % (Praha 2 - Legerova) a nejvyšší odchylka 9,1 % byla zaznamenána na stanici Ostrava-Českobratrská.

V Praze byly na 11 ze 17 dopravních lokalit naměřeny průměrné roční koncentrace NO2 překračující stávající imisní limit 40 µg⋅m−3 , přičemž nejvyšší hodnoty byly naměřeny v horní části ulice Ječná poblíž křižovatky s ulicí Sokolská (58 µg⋅m−3 ), v ulici V Holešovičkách (57,3 µg⋅m−3 ) a v ulici Plzeňská (57,2 µg⋅m−3 ). Mimo jiné i na základě těchto výsledků se v současnosti připravuje přesun dopravní stanice státního imisního monitoringu Praha 7 - Holešovice do ulice V Holešovičkách. Na pozaďových lokalitách v blízkosti škol(ek) - jednalo se buď o uzavřené vnitrobloky, popř. lokality v nesouvislé zástavbě vzdálené cca 100 m od hlavní dopravní tepny - byly naměřeny koncentrace 2,2-2,5x nižší než na nejbližší dopravní lokalitě. K překročení stávajícího imisního limitu zde nedošlo, nicméně s výhledem do budoucnosti jsou tyto hodnoty překračující nebo se pohybující na úrovni nového ročního limitu 20 µg⋅m−3 , který má vstoupit v platnost v roce 2030.

V Ostravě nebyly na žádné ze 7 lokalit naměřeny vyšší průměrné roční koncentrace NO2, než na stanici státní sítě imisního monitoringu Ostrava-Českobratrská. S tím, že i na této stanice se roční průměr NO2 naměřený pasivními vzorkovači (29,6 µg⋅m−3 ) pohyboval pod hodnotou stávajícího imisního limitu.

Výsledky potvrzují silnou vazbu mezi intenzitou dopravy a koncentrací NO₂, přičemž specifické městské uspořádání a omezená plynulost dopravy může koncentrace dále zhoršovat. Nejvíce rizikové jsou lokality s vysokou intenzitou dopravy v kombinaci se špatným prouděním vzduchu (uliční kaňony) a s omezenou plynulostí dopravy.

This is editable text!

Témata aktualit

46 Results for
Důležité
Ilustrační obrázek nového webu