Český národní výbor
pro omezování následků katastrof

The UN ISDR is based on the Strategy:
"A Safer World in the 21st century:
Disaster and Risk Reduction"
 
 

Zápis ze 14. zasedání Českého národního výboru pro omezování následků katastrof (ČNV ONK)

konaného v úterý 13. června 2006 ve 14h 00. Zasedání, které se uskutečnilo v budově firmy City Plan, Ltd.. v Praze 1, Jindřišská 17, bylo věnováno především problematice kritické infrastruktury a některým aktualitám z oblasti snižování následků katastrof.

Program zasedání:

  1. Informace o činnosti Výboru a situaci v oblasti snižování následků katastrof ve světě od posledního zasedání NV. - Ing. Ivan Obrusník, DrSc.
  2. Ochrana obyvatelstva a její vazby na kritickou infrastrukturu v oblasti energetických systémů (Závěry z řešení úkolu VaV MV) - Ing. Ivan Beneš, Ing. Jaroslav Rosa
  3. Zodolnění elektrárny ECKG Kladno proti povodni a příprava na národní blackout. (Příkladný přístup k zajištění kontinuity kritické infrastruktury) - Ing. Petr Karafiát
  4. Automatizované vyhodnocování rizik dopravní infrastruktury na základě agregace existujících dat a analýzy informačních zdrojů - Ing. Oto Sládek
  5. Různé

Průběh jednání:

Jednání proběhlo v prostorách společnosti CityPlan Ltd. V Praze a bylo zaměřeno především na kritickou infrastrukturu. Z programu bylo vypuštěno téma Jarní povodněˇ2006 v ČR a fungování včasného varování a integrovaného záchranného systému s tím, že bylo přesunuto na podzimní zasedání NV ONK, kdy již budou k dispozici výsledky projektu vyhodnocení této povodně.

Ad 1: Informaci o činnosti NV ONK od poslední schůze Výboru dne 14. února 2006 podal předseda NV ONK I. Obrusník:

Předpokládaný termín příští schůze NV je v úterý 13.6.2006 ve 14 hodin v budově Cityplan, spol. s r.o. v Jindřišské 17 a bude zaměřeno především na kritickou infrastrukturu v oblasti energetických systémů a analýzy rizik území pro havarijní a krizové plánování.

  • Nejvýznamnější události byla jarní povodeň na přelomu března a dubna způsobená především táním sněhu. Zasáhla téměř celou republiku najednou na rozdíl od velkých povodní v roce 1997 a 2002, které byly sice větší co dosažených průtoků, ale byly obvykle pouze v části republiky. jarní povodeň – dokonale prověřila všechny části krizového řízení a integrovaného záchranného systému. Nejvíc v činnosti byly instituce v oblasti včasného varování – ČHMÚ, Podniky Povodí a pochopitelně povodňové komise a krizové štáby. Zasedaly i tyto orgány na celostátní úrovni – Ústřední povodňová komise, ale zejména Ústřední krizový štáb. Osobně se o tuto povodeň zajímal i premiér Paroubek. Je třeba se opět z této události poučit. Jarní povodeň je obtížná z hlediska předpovídání a varování – je zde jeden parametr navíc a to je tání sněhu.

  • ČHMÚ byl zapojen do povodňové události prakticky celý – jak centrální předpovědní pracoviště, tak předpovědní pracoviště na pobočkách. Ředitelé poboček byli v krajských krizových štábech, ředitel ústavu pak v ústředním krizovém štábu. Povodí Vltavy manipulovalo s Vltavskou kaskádou na základě předpovědí z ČHMÚ odvozených z modelu počasí z ECMWF, což bylo dosti riskantní, ale vyšlo to. Vláda schválila projekt Vyhodnocení jarní povodně 2006 – hlavním řešitelem VÚV. Na příští schůzi NV ONK budou prezentovány výsledky tohoto projektu.

  • V březnu se v Bonnu konala 3. konference o včasném varování Early Warning III. Účast byla velká a celou akci kromě ISDR zaštiťovala německá vláda. Konference potvrdila správnost směru včasného varování a jeho návaznost na systém krizového řízení u nás. Shodou okolností během konference začínala jarní povodeň u nás!

  • 13. výroční konference Mezinárodní společnosti pro krizové manažery TIEMS, která se konala ve dnech 23. – 26.5. 2006 v jihokorejském Soulu.Tématické okruhy byly následující:

    • Veřejná politika k omezování katastrof
    • Odolnost a zranitelnost komunit
    • Krizové řízení s využitím GIS
    • Využití technologie web v krizových situacích
    • Snižování následků katastrof a konstrukce
    • Modelování následků a podpora rozhodování
    • Zdolávání požárů
    • Krizové řízení na globální úrovni
    • Snižování katastrof a informační technologie
    • Informační systémy a telekomunikace
    • Dopady přírodních katastrof
    • Kritická infrastruktura a krizové řízení
    • Pokračování obchodní činnosti (business kontinuita)
    • Tsunami 2004 – zlepšení krizového řízení
    • Zlepšení praktik v krizovém řízení
    • Prevence katastrof v Koreji
    • Předpovídání a odhady možných katastrof
    • Humanitární pomoc při katastrofách

    TIEMS je společnost krizových manažerů – otázkou je jejich vazba a spolupráce s dalšími aktéry při krizovém řízení a katastrofách případně s komunitou, která se zabývá včasným varováním. Jižní Korea má krizové řízení a záchranného systému na velmi dobré úrovni. Je řízen speciální vládní agenturou NEMÁ (National Emergency Management Agency). V čele je administrátor, který je zároveň náměstkem ministra. NEMA je zodpovědná za prevenci katastrof, připravenost, reakci a obnovení i za provádění analýz a posouzení různých druhů katastrof v rámci národního systému krizového řízení NDMS.

  • CEUDIP – předseda NV ONK podal informaci o chystaném setkání národních výborů pro omezování následků katastrof ze střední Evropy (Fórum CEUDIP) v říjnu 2006 v Krakově.

  • Dojednání smlouvy mezi NV ONK a ministerstvem životního prostředí se dostalo do závěrečné fáze s dobrým předpokladem realizace této podpory.

Ad 2: Přednášky I. Beneše a J. Rosy, P. Karafiáta a O. Sládka se zaměřením na problematiku kritické infrastruktury byly velmi zajímavé pro všechny členy Výboru. Proto jsou k zápisu přiloženy stručné verze těchto prezentací v elektronické podobě tak, jak je laskavě dodali přednášející.. Závěrem vyzval I. Obrusník členy NV ONK, aby využívali možnosti uvádět na stránkách NV ONK (přes www.chmi.cz/files/katastrofy.html) informace o připravovaných akcích apod.

Příští schůze NV bude na podzim a její termín bude včas ohlášen.

Zapsal: I. Obrusník
předseda Českého ČNV ONK
23. 7. 2006