Český národní výbor
pro omezování následků katastrof

The UN ISDR is based on the Strategy:
"A Safer World in the 21st century:

Disaster and Risk Reduction"
  logo UN
  

Zápis z 8. zasedání Českého národního výboru pro omezování následků katastrof (ČNV ONK)

konaného dne 30. ledna 2003 ve 13.00 v Českém hydrometeorologickém ústavu v Praze 4, Na Šabatce 17.

Omluveni (uvedeno bez titulů): Hančil, Horálek, Hošek, Kohout (místo něho Chrpa), Lysenko, Rážová, Štorek (místo něho Krejčí)

Program zasedání:

  1. Informace o činnosti Výboru od posledního zasedání a o novém statutu NV (I. Obrusník).
  2. Zkušenosti vyplývající z činnosti vlády ČR během srpnové povodně 2002 (JUDr. Soviš).
  3. Předpovídání průběhu srpnové povodně 2002 v Praze (Ing. Kubát).
  4. Chaos při zajišťování humanitární pomoci a možnosti řešení podobných situací (Ing. Pejčoch).
  5. Srovnání povodní v roce 1997 a 2002 v ČR (Ing. Hladný).
  6. Činnost resortu zdravotnictví při povodni 2002 (Ing. J. Hora, MZd).
  7. Mezinárodní aktivity - CEUDIP, Asijská konference o snižování následků katastrof v Kobe (I. Obrusník).
  8. Schválení stanov a plánu další činnosti.
  9. Diskuse na aktuální témata, různé.

Průběh jednání:

Ad 1)     Ve zprávě o činnosti za uplynulé krátké období se I. Obrusník zaměřil na situaci se statutem NV ONK jako sdružení. NV ONK byl dne 30. 7. 2002 oficiálně zregistrován ministerstvem vnitra jako dobrovolné, nevládní, neziskové sdružení občanů a právnických osob. Z praktických důvodů se 8. schůze NV ONK stala ustavující schůzí Výboru jako nového sdružení a v závěru schválila stanovy Sdružení. Zdůraznil, že při srpnové povodni 2002 v ČR prošly "zkouškou ohněm" jak nové krizové zákony a jejich aplikace v praxi. Zároveň byla prověřena činnost řady členů NV ONK případně jejich institucí a jejich vzájemná spolupráce během krizové situace. Právě přímé kontakty mezi členy Výboru i znalost problematiky, se ukázaly být přínosem. Přesto se objevila i řada nedostatků a nedotažení řady činností, které by měly sloužit pro další zlepšení systému krizového řízení a integrovaného záchranného systému v ČR. Proto byl další program schůze zaměřen především na prezentace aktivit během povodně několika členy NV ONK a diskusi k této problematice. V další části vystoupení seznámil I.O. účastníky s činností Regionálního Výboru ONK pro Moravu a Slezsko, který vede ing. Hošek.

Ad 2)      J.Soviš podrobně informoval o činnosti Vlády ČR před a během povodně, aktivaci Ústředního krizového štábu (ÚKŠ) po vyhlášení nouzového stavu premiérem Špidlou, problémům se zatopením budovy Úřadu vlády, opatřeních k povodni ze strany Vlády apod. Zdůraznil, že se objevily některé nedostatky v legislativě, které tlumočili krajští hejtmani ve svém "Memorandu". Problémem bude zejména ustavení obcí s rozšířenou působností a zánik okresů - bude třeba vyškolit starosty těchto obcí a lidi z příslušných krizových orgánů. ÚKŠ zpracoval souhrnnou zprávu o činnosti krizových orgánů za povodně a hlavních nedostatcích, ta byla v listopadu 2002 projednána Bezpečnostní radou státu (BRS) a 8.11. 2003 vydala Vláda ČR Usnesení vlády č.11/2003 k této problematice s 11 konkrétními úkoly,. Které je třeba prioritně řešit. Dále informoval o chystaném materiálu o "Ochranném systému metra". Členové NV ONK pak měli k informaci J. Soviše řadu dotazů a faktických připomínek směřujících k možnosti nápravy nedostatků i se vztahem k další činnosti NV ONK.

Ad 3)     J. Kubát seznámil přítomné s fungováním Předpovědní a výstražné služby (PVS) ČHMÚ během povodně, vazbě no Vodní zákon i souboru krizových zákonů, problémům spojených s předpovídáním povodňových stavů pro Prahu i s přechodem povodňových komisí do krizových štábů. Sladění zákonů o krizovém řízení a Vodního zákona není snadné - krizové zákony mají obecnější charakter, na druhé straně Předpovědní povodňová služba byla definována z velké části ještě před přijetím krizových zákonů. I k této prezentaci byla bohatá diskuse, která se dotkla problematiky krajů a krajských krizových orgánů, které vlastně v této formě fungovaly poprvé, řada krajů vytváří svá "informační centra" pro krizové situace a tento proces není dostatečně koordinován z centra. Problémem zůstává informovanost obyvatelstva prostřednictvím médií, zejména televize, kde byla oproti roku 2002 řada kladů, přesto však zůstávají některé nedostatky.

Ad 4)      J. Pejčoch ukázal nedostatky a chaos v rozdělování a přípravě humanitární pomoci. Nebyly dostatečně známy přesné potřeby jednotlivých krajů, okresů či obcí i sortiment a množství materiálu atd. který urgentně potřebovaly. Pomáhal i Internet, ale nebylo to děláno dostatečně systematicky - bude třeba urychleně zavést moderní databázový informační systém, který by tuto problematiku na úrovni řešil. Potřebný software není největším problémem, spíše organizace naplňování takového systému a koordinace na celostátní úrovni. Členové NV ONK se shodli na tom, že bude nutné se problémem organizace humanitární pomoci zabývat.

Ad 5)      J. Hladný srovnal obě velké povodně - 1997 na Moravě a 2002 v Čechách. Rok 1997 značně pomohl k lepší připravenosti na povodeň v roce 2002, která byla větší a nebezpečnější. Zlepšila se značně i předpovědní služba a pochopitelně využití nových krizových zákonů znamenalo značný krok dopředu. Přesto bude třeba pokračovat v úsilí, školit obyvatelstvo i profesionální složky systémů případně využít trenažéru.

Ad 6)      Místo J. Hory seznámil s činnost resortu zdravotnictví při povodni 2002 J. Krejčí. Zdravotnická služba dobře spolupracovala s ostatními složkami integrovaného záchranného systému i zde však bude třeba napravit řadu nedostatků.

Ad 7)      I. Obrusník shrnul krátce zahraniční činnost NV ONK, především aktivity ve Středoevropském fóru pro prevenci katastrof (CEUDIP), který se sešel v červnu 2002 v Bonnu na dvoudenním jednání. Cílem bylo i dosažení konsensu pro navržení společného projektu nejlépe s podporou EU. Účastníci setkání vyjádřili svůj zájem dále spolupracovat, největší obtíže jsou však do kontakty středoevropských zemí jako Maďarsko či Rakousko, které nemají fungující výbory ONK. Další informace se týkala lednové asijské konference o prevenci katastrof, konané v lednu 2003 v Kobe, jejíž účastníci projevili velký zájem o české zkušenosti získané během povodně 2002.

Ad 8)      Účastníci schválili hlasy všech přítomných Stanovy Českého NV ONK (17 hlasů z celkového počtu 30 členů Výboru), které byly tímto aktem uvedeny v platnost. Dále se dohodli, že zápisné členů bude činit 20 Kč, roční individuální příspěvky 100 Kč, výše ročního příspěvku pro kolektivní členy (právnické osoby) bude stanoveno později. Rovněž bude třeba zvolit pokladníka Výboru a zřídit účet u některé banky.

Ad 9)      řada členů vystoupila v diskusi s návrhy další činnosti. NV ONK by se měl postupně prosazovat jako nevládní expertní organizace, která by měla napomáhat při odstraňování nedostatků v legislativě, některých aktivitách v době krizové situace a zejména v koordinaci činností jednotlivých složek systému krizového řízení a IZS. Členové by se měli podílet na různých typech školení a na přípravě školicích materiálů. Velké problémy lze očekávat zejména v souvislosti se zřízením obcí s rozšířenou působností, se zánikem okresů a se snahou některých krajů řešit krizové řízení po svém a často i nestandardně. Členové NV ONK by měli aktivně vystupovat na konferencích týkajících se problematiky katastrof. Na příští schůzi by měly být posouzeny možnosti účasti NV ONK v nějakém projektu. V mezinárodní činnosti by měl NV ONK dále pokračovat v aktivitách CEUDIP a ve spolupráci se sekretariátu ISDR v Ženevě.

Informace

  1. Ve dnech 23.-25. června 2003 se bude ve Zlíně-Lukově konat VII. Ročník Mezinárodní konference medicíny katastrof (pořádá EGO Zlín, spol. s r.o.
  2. 24.-25.11. 2003 se v hotelu Olšanka v Praze bude konat konference "Současnost a budoucnost krizového řízení" (pořádá T-Soft).
Předpokládaný termín příští schůze NV je polovině června 2003.

Zapsal:      I. Obrusník
předseda Českého NV ONK
2. 6. 2003
stránka zřízena
12. 6. 2003